This town is colder now, I think it's sick of us
It's time to make our move, I'm shakin' off the rust
I've got my heart set on anywhere but here.


Mä olen virallisesti rikollinen. Rekisterissä on merkintä. Mä tunnen
jonkinlaista katumuksensekaista ylpeyttä siitä. Mä olen tehnyt itsestäni
sellaisen ihmisen, jonka yli ei astella. Koska mua ei pelota. Kynnys tehdä
jotain väärää ja laitonta on ylitetty. Ja älkää huoliko, ei tästä rikoskierre
ala. En mä ajatellut päätyväni FBI:n kymmenen etsityimmän rikollisen
listalle. Ihan vaan hypoteettisesti, olishan sekin makeeta...

Mä päätin joskus, kunnollisten kansalaisten tavoin, että pysyn kilttinä
naapurintyttönä, vaikka sisäisesti halusin palavasti todistaa olevani
kovempi kuin jäälohkare. Jotain kapinaa, patoutunutta vihaa,
kasautunutta angstia, haudutettua anarkiaa. Tiedän, että joku fiksu
ja filmaattinen ihminen tulee tässä kohtaa pätemään, että vaikutuksen
voi tehdä monellakin tapaa, mutta ne piirit jossa mä liikun...niissä ei
kerätä kunnioitusta päättötodistusten kympeillä tai napatuilla
stipendeillä. Ja ihan vaan sun kiusaks, en meinaa vaihtaa kaveripiiriä.
Mä olen tyytyväinen näin. Mitä mä teen nörttilaumalla, jos tulee tilanne,
kun tarvitsisin henkistä ja fyysistä tukea?

Sitä paitsi, mulla on nyt paljon hauskempaa. Säännöistä voi aina vähän
joustaa. Elämästä saa tehtyä hiukan mausteisempaa, kun ei aina
ajattele niin helvetin mustavalkoisesti. Kyllä, olen oikea ihminen puhumaa
tällaisia. Mä olin ennen yks niistä, jotka lokeroi asiat kahteen eri boksiin:
oikeisiin ja vääriin asioihin. Ei ollut harmaata aluetta. Parin viime vuoden
aikana on ollut pakko venyttää omia moraalikäsityksiään, viime aikoina
ehkä radikaaleimmin. Koska kaikki muistavat säätöni Topin kanssa.
Varattu-valo paloi täydellä teholla ja mä ohitin sen tyylikkäästi avaamalla
oven ja etuilemalla.

Saatuani kortin oli tietenkin pakko testata omia ajotaitojaan, laittaa ne
puntariin, tietty näyttää muille, että kyllä naisetkin osaa. Ihan varmasti
jokainen käy edes ajatustasolla läpi, millaista olisi näpäyttää jotain
tiettyä, joka vittuilee asiasta. Huomasin muutenkin, että aloin käymään
aggressiivisemmaksi. Vapautin itsestäni tunteita, koska tajusin, että
olen taas joutumassa ravintoketjun pohjalle ja sitä en aikonut hyväksyä.
Kunnioitus on ansaittava.

Auton saatua oli pakko kokeilla miten se kulkee, miten se liukuu, miten
laitetaan subi kiinni ja renkaat vaihdettua. Oli mukavaa, kun puhelin soi,
puolitutut pyyteli kyytiä, kuskia, antoivat rahaa, heittivät läppää. Oli
tekemistä. En ollut kahlittu kotiini. Jumalauta, voiko ihmisellä paremmin
asiat olla?

Mä tiedän, että jokaisella on omat kaveripiirinsä, tuttunsa ja rutiininsa,
enkä ala heitä tässä arvostelemaan. Haluan vain sanoa, että itse olen
löytänyt paikkani, enkä aio sitä helpolla luovuttaa. Tiedän, että olen
muuttunut, mutta mä alan olla sitä mieltä, että se oli vain helpotus.
Aikaisemmin annoin kaikkien pomputtaa itseäni, koska pelkäsin jääväni
yksin, jos vastustaisin tai sanoisin poikkipuolisen sanan. Mä olen viimein
noussut molemmille jaloilleni seisomaan. Tiedän, että jotkut ihmiset eivät
pidä asiasta ja sanovat mulle siksi, että olen muuttunut, etteivät enää
tunnista mua, koska he eivät pidä muutoksesta. Niiltä se on pois. Mä
opin ajattelemaan itse, opin tuomaan itseäni ulos niin, että kykenin
sanomaan supliikisti takaisin, mutta kuitenkin niin, ettei mua voinut talloa
pohjamutaan.

Tänään ollaan siis ehditty pohtia syvällisiä, kuten kaikki huomaavat.

Ja pieni oikaisu tuonne aikaisempaan "koska mua ei pelota" - kohtaan.
Totta kai mä pelkään, kaikki pelkäävät. Mä en vaan pelkää niin herkästi
enää. Musta tuntuu, että mulla on oikeus vaatia menetettyjä vuosia
takaisin. Ottaa vähän korkoja päältä. Pelata kotiin päin. Mä olin niin
kauan nöyrä, kidutettu koira, että oikein vituttaa. Olis pitänyt aikasemmin
avata silmänsä. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan...right guys?

Stop and stare
I think I'm moving but I go nowhere
Yeah I know that everyone gets scared
But I've become what I can't be, oh.

Stop and stare
You start to wonder why you're 'here' not there
And you'd give anything to get what's fair
But fair ain't what you really need
Oh, can you see what I see?

- kenraali B.